Kenduri Aqiqah Aleesya  

Posted by: Unknown in ,

Salam 1Blog

Alhamdulillah...selesai sudah kenduri aqiqah Aleesya semalam yang di plan last minit....kebetulan encik suami ada rezeki lebih skit untuk nak raya baru ni..so last minit plan nak buat kenduri ni di umah mak aku di Kedah...

 
kambing yang sedang di proses



hai si kecik ni nak menempek jugak kt abah dia huhu...

Pagi raya ke-3 kami bertolak dari Lenggong ke Kedah...sesampai je di Sungai Petani..aku dan hubby serta adik lelaki aku mulakan kerja-kerja memproses bahan2 mentah untuk masak....kenduri ni kami masak sendiri...cuma kambing jer orang lain sembelihkan...dan hantar ke rumah....antara menu yang ada kambing masak black paper...sambal udang...sayur campur...sup gearbox...buah-buahan...puding...pulut kacau (wajik) and bubur kacang....

Adik nak tolong jugak

si kecik pun tolong kupas bawang

start dari tengahari raya ke-3 sampai la ke pukul 2 pagi baru settle kerja2 untuk memasak...pagi hari kenduri tu sambung masak udang plak...dan sayur campur...kambing yg da rebus semalam pun masak di pagi ni...kalau masak awal2 takut basi plak kan....

Sup Gear-box

 
hidangan dah siap
antara tukang masak import my aunty with my mum huhu...

kami buat dua sesi kenduri ni agar tak kelam kabut...tetamu pempuan makan sebelum orang solat Jumaat...dan tetamu lelaki selepas solat Jumaat ada buat bacaan doa selamat skit...mostly tetamu jemputan hanya sedara-mara + jiran berdekatan je...walaupun buat dua sesi mcm ni...nasi yg seperiuk besar sempat jugak habis...dan masak tambah 3 kali...maksudnya jemputan lebih dari 100 orang...aku pun xtau brp org jemputan yang mak aku jemput huhu...yg aku tau aku suh mak aku buat jer persiapan sumer...aku n hubby tolong masak + kuarkan fulus huhu....


Antara tetamu yang hadir


dalam pukul 6 petang masih ada tetamu yang hadir....sebelah malam pun ada...tapi mintak ampun dan maaf la...kambing tengahari tu dah licin....yer la seekor jer pun kambing mmg siapa cepat dia yg dapat la....yang pasti...niat kami untuk kenduri Aqiqah ni dah terlaksana buat si kecil kami....semoga Allah memberkati majlis kami...Amin....


Si Pengantin Kecik

This entry was posted on Saturday, September 03, 2011 and is filed under , . You can leave a response and follow any responses to this entry through the Subscribe to: Post Comments (Atom) .

2 comments

Assalamu'alaikum Wrmbth,

Tahniah kerana berjaya melaksanakan ibadah aqiqah yang amat dituntut dalam islam. Semoga anak anda menjadi insan soleh solehah kerana pengorbanan wang ringgit anda.

Sedikit perkongsian tentang aqiqah
Hukum aqiqah menurut pendapat yang paling kuat adalah sunnah muakkadah, dan ini adalah pendapat Jumhur Ulama, berdasarkan anjuran Rasulullah Shallallaahu alaihi wa Sallam dan praktik langsung beliau Shallallaahu alaihi wa Sallam. “Bersama anak laki-laki ada aqiqah, maka tumpahkan (penebus)darinya darah (sembelihan) dan bersihkan darinya kotoran (Maksudnya cukur rambutnya).” (HR: Ahmad, Al Bukhari dan Ashhabus Sunan)

Aqiqah Menurut Syaikh Abdullah nashih Ulwan dalam kitab Tarbiyatul Aulad Fil Islam sebagaimana dilansir di sebuah situs memiliki beberapa hikmah di antaranya :

1. Menghidupkan sunnah Nabi Muhammad Shallallahu alahi wa sallam dalam meneladani Nabiyyullah Ibrahim alaihissalam tatkala Allah Subhanahu wa Ta’ala menebus putra Ibrahim yang tercinta Ismail alaihissalam.

2. Dalam aqiqah ini mengandung unsur perlindungan dari syaitan yang dapat mengganggu anak yang terlahir itu, dan ini sesuai dengan makna hadits, yang artinya: “Setiap anak itu tergadai dengan aqiqahnya.” [3]. Sehingga Anak yang telah ditunaikan aqiqahnya insya Allah lebih terlindung dari gangguan syaithan yang sering mengganggu anak-anak. Hal inilah yang dimaksud oleh Al Imam Ibunu Al Qayyim Al Jauziyah "bahwa lepasnya dia dari syaithan tergadai oleh aqiqahnya".

3. Aqiqah merupakan tebusan hutang anak untuk memberikan syafaat bagi kedua orang tuanya kelak pada hari perhitungan. Sebagaimana Imam Ahmad mengatakan: "Dia tergadai dari memberikan Syafaat bagi kedua orang tuanya (dengan aqiqahnya)".

4. Merupakan bentuk taqarrub (pendekatan diri) kepada Allah Subhanahu wa Ta’ala sekaligus sebagai wujud rasa syukur atas karunia yang dianugerahkan Allah Subhanahu wa Ta'ala dengan lahirnya sang anak.

5. Aqiqah sebagai sarana menampakkan rasa gembira dalam melaksanakan syari'at Islam & bertambahnya keturunan mukmin yang akan memperbanyak umat Rasulullah SAW pada hari kiamat.

6. Aqiqah memperkuat ukhuwah (persaudaraan) di antara masyarakat.

Wa'alaikumsalam...

Terima kasih kerana berkongsi info :-)

Post a Comment