Gejala Kekurangan Kalsium  

Posted by: Unknown in , ,




Ape jadi kalau kita KURANG KALSIUM???

Selalu orang kata OSTEOPOROSIS kan???
Tulang rapuh...


Tapi sebenarnya lebih dari itu!!!
Muka kita pun akan berubah tau tak? 😱

Gigi mula tanggal 😬
Rahang akan mula ke depan bila mengunyah 😂

Macam orang tua tu 👵👵




Gejala Kekurangan Kalsium
 

1. Kekejangan Otot

Salah satu gejala yang paling umum ialah kekejangan otot. Ia berlaku apabila sel-sel saraf menjadi lebih sensitif, menyebabkan otot kejang secara mendadak.

2. Tulang yang lemah (Osteoporosis)

Apabila kandungan kalsium yang rendah, tulang cenderung untuk menjadi lemah, yang meningkatkan risiko osteoporosis dan tulang mudah patah.Dalam jangka masa panjang, tulang yang lemah ini juga boleh memberi kesan kepada kekuatan tubuh badan secara keseluruhan.

Ini antara punca kenapa ibu bapa seharusnya mengalakkan anak-anak mereka makan makanan yang kaya dengan kalsium, terutama semasa anak hendak membesar. Jika kita tidak mengambil kalsium secukupnya, tubuh kita akan mula mengambil kalsium dari tulang bagi memastikan sel berfungsi secara normal.

3. Gigi kurang sihat

Kalsium juga adalah salah satu unsur penting kepada gigi, maka kekurangannya boleh menyebabkan pembentukan gigi terbantuk dan juga gigi anak-anak rapuh atau patah.

Satu kajian pada tahun 2001 yang diterbitkan dalam American Journal of Medicine menyatakan bahawa kalsium dan vitamin D adalah baik bagi membantu mengurangkan kehilangan gigi pada orang tua juga.

4. Sistem imun badan lemah
Selain vitamin dan mineral yang lain, kalsium juga penting bagi menjaga sistem imun tubuh badan dengan membantu sistem imun dari terkena jangkitan kuman. 

5. Sukar menurunkan berat badan
Pengambilan kalsium yang mencukupi juga penting untuk memiliki berat badan yang ideal. Kajian mendapati bahawa kebanyakan orang obesiti tidak mengambil pengambilan harian kalsium yang disyorkan.

6. Peningkatan gejala PMS

Premenstrual syndrome (PMS) adalah masalah umum yang dihadapi oleh wanita. Kalsium membantu mengurangkan tahap kronik PMS. Bahkan ia juga membantu mengurangkan kekejangan dan gejala lain yang berkaitan kerana peranannya dalam detoksifikasi estrogen.

7. Masalah kurang tidur

Ada sesetengah daripada kita yang mengalami masalah tidur sepanjang malam, gejala ini mempunyai kesan langsung pada produktiviti kerja. Kekurangan tidur secara tidak teratur bukanlah petanda baik. Ada dapat beberapa kemungkinan seperti kekurangan kalsium.

Jadipastikan kita mengambil kalsium yang cukup yer 😉

Ayu ada pil KALSIUM yang terbaik.

Orang yang alah pada lactose pun boleh makan pil ni tau 😊

Apa lagi kalau bukan Ostematrix, bukan sekadar Kalsium biasa!

Boleh baca info lanjut tentang Ostematrix di sini


Inginkan PENJIMATAN YANG LEBIH HEBAT?

Caranya mudah sahaja 😊

1. Klik link di sini https://goo.gl/TFgda2
2. Klik Join Us & isi maklumat anda.
3. Hubungi / WA
012-5882545 untuk proses pengaktifan ID.

This entry was posted on Thursday, October 05, 2017 and is filed under , , . You can leave a response and follow any responses to this entry through the Subscribe to: Post Comments (Atom) .

0 comments

Post a Comment