Table Top  

Posted by: Unknown in , ,

Salam 1Blog...

Arini aku nak citer bab table top plak...so panjang skit la coretan kali ni hihi....

Selepas setel pasal grill...benda yg aku buat adalah table top konkrit untuk KC aku...kalau ikutkan aturan yg aku buat...aku nak buat plaster ceiling and wiring dulu...so xde la habuk sumer atas tabletop nanti...tapi disebabkan orang plaster ceiling yg merangkum wiring tak datang buat pada tarikh yang ditetapkan..so terpaksa la aku proceed dgn table top dulu...kalau nak menunggu siap plaster ceiling dulu tah berapa lama lak amik masa...

Knapa aku tukar plan dari solid surface ke table top konkrit? antara faktor2 yang buat aku tukar plan ni sebab ada yg aku terbaca di blog2 dan forum2…..

Antaranya :

1. Kos yg agak murah dari solid surface…

2. Ada baca kt forum sorg ni baru jer siap KC dgn solid surface...tapi bila terkena air sirap..dah jadi bertompok2 merah solid surface dia..means meresap masuk ke dalam...so terpikir kl kenduri-kendara ke...buat masak2 utk family dtg ker...mau bertempek2 kunyit sana sini...kunyit lagi ler susah nak ilang...huhu...

3. Ada pengalaman org kat blog...solid surface dia retak...walau tak byk tapi nampak sangat...so terpaksa tukar sekeping trus dgn harga yg mahal...kl konkrit ni bleh tahan lama...kl org yg buat tu bancuh simen + simen tiles tu dengan kemas dan btul...takkan pecah2 simen tu....table top umah mak aku dah dekat 30 tahun lebih elok jer lagik tiles dia sumer....tu faktor ketahanan la...tapi kl kontraktor yg jenis nak amik untung…bancuh simen tak btul…mcm umah aku la tiles yg pecah2 aritu ganti baru pun still lopong…mau nanti pecah balik tu….

4. solid surface cepat calar...dan kalau nak ilangkan calar nak kena polish...larat ke nak polish selalu?hehe...kl dengan anak keciknya lagi...mau biar gitu je...

Ni antara faktor2 yg buat aku pikir banyak kali then aku tukar buat konkrit je…

Ok berbalik pada kerja2 table top ni…aku upah kontraktor indon nama Wak Parjo…Wak ni banyak gak buat keja2 reno kt area umah aku…sbb nak cepat punya pasal aku pun trus jer suh dia buat table top…tengok dia buat keja ok kemas masa dia tunjuk contoh kt umah jiran yg dia buat table top tu…dia amik upah 1.8K kalau skali tiles sumer…tmasuk plumbing and ubah sinki…kalau tak masuk tiles 1.5k jer…so aku decide tiles aku beli sendiri la nanti…sebab kl amik dgn dia…dia asyik suggest amik tiles color hitam…sama mcm jiran tu..xmo aku…taste aku lain xkan nak bagi sama lak…sbb cabinet aku putih so kl boleh aku nak sumer color lembut jer…biar dapur nampak luas skit…putih hitam ni dah biasa sangat orang buat…

Ni tiles pilihan kami..nk putih skit takde lak...hihi...


So pada 17/1/2012 aku terpaksa pinjam keta dr hubby gi BTK gara2 orang plaster ceiling yg ada kunci tak datang buat keja…dalam pukul 9 aku sampai BTK…Wak Parjo dah tercongok tunggu depan pintu umah…then aku bgtau kat Wak Parjo aku nak ubah sinki dari tengah ke tepi tingkap…so dr tingkap tu nak dalam sekaki jer jarak dgn sinki…pastu 2 kaki dari sinki tu baru tempat hob aku…sbb aku dah siap aturkan mana aku nak letak drawer n pintu cabinet aku sumer nanti…but then Wak Parjo mcm berkeras suh aku buat sinki kt tengah2 tu jugak…dapur kt tepi tingkap…dia ckp nanti masak asap masuk dalam rumah…aku tak nak la..kang kl sinki kt tengah2 air lambat kering…then aku bukannya tak pakai hood…tapi dia cam cakap nanti jangan menyesal kl dah letak sinki kt tepi tingkap…dalam hati aku cerewet pulak orang tua ni…aku yg bayar ikut aku la nak buat camna pun…last2 dia ikut jugak ubah sinki ke tepi…

Sehari jugak siap untuk buat simen tabletop tu…kena tunggu bagi kering Wak tu cakap…but then petang dekat pkl 4 aku dah nak balik coz nak kena amik hubby balik keja…Aleesya pun dok meragam jer nangis2…boleh Wak tu nak ajak jugak aku gi kedai tiles pilih tiles…lorr…pagi tadi time aku nak pi trus kedai tiles tu pilih dia cakap nanti kemudian….skrg ni dia ajak plak…so tak boleh la aku nak pi time tu jugak….dia dah buat muka masam dengan aku…aku cakap la nanti aku beli la dengan hubby aku…bwk dtg BTK dia buat la keja sambung tu…kl beli petang ni pun bukan dia boleh pasang tiles tu lagi..simen tak kering…so sabtu aku suh dia dtg sambung buat keja….

Hari Sabtu 21/1/2012 aku ngan hubby bwk tiles yg aku beli ke BTK…so orang2 Wak sambung buat keja tiling tu…itu pun sebelum hari Sabtu tiba…Wak Parjo telefon aku setiap hari ajak aku pi kedai tiles suh pilih tiles…ler..apa kes aku nak pi beli tiles dgn dia…dah ler hari keja bukan aku bleh selalu amik keta hubby…ishkk…sakit gak hati aku…pastu bila aku cakap aku tak boleh dia kata dia nak belikan tuk aku…kira cincai2 dalam rm300 la tiles tu sumer dia kata…aku xnak la sbb aku tau dia nak beli yg hitam tu jugak…time aku beli dgn hubby tiles tak sampai 300 pun…dalam 230 jer…jimat lagik huh….

Tinggikan tabletop ni dah paras pekerja Wak ni je...


So aku tak tunggu lama dorang ni buat keja coz adik ipar aku dari Ipoh nak datang…Wak cakap sehari jer boleh siap…ok la..aku pun bayar penuh kt dia…sbb dia asyik dok tanya xde ke duit kasi skit nak beli barang dari mula aku jumpa dia selasa aritu…tapi bila hubby aku ada skali lain plak dia cakap…bayar bila2 pun boleh…aku dah maleh nak deal dengan karenah dia so aku suh hubby aku bayar sumer…

Lepas Chinese New Year 24/1/2012 aku gi tengok hasil keja Wak Parjo…pehh..aku sangat terkejut sebab ukuran yg aku bagi kt dia satu pun tak btul…jarak dari tingkap ke sinki hamper 2 kaki…then tempat dapur aku hampir 3 kaki dari sinki…dah jauh ke tengah KC aku…pastu tinggi table top tu dah hampir 3 kaki..patutnya tinggi 32 inci je…hadoii penin aku tengok…bila call dia balik suh pecah balik ubah kedudukan boleh dia cakap ala beza jarak tu skit2 jer…hampeh jerk aku dgr jawapan tu…

Jarak hampir 2 kaki dari tingkap

tempat dapur hampir 3 kaki dari sinki

Balance KC aku tinggal skit je muat periuk nasi and water heater.

hubby aku pun dah maleh nak layan karenah dia dah…so kami cuba cari org lain kot2 boleh pecah ubah balik tempat dapur tu bagi dekat sinki skit…tinggi table top tu aku bleh pejam mata jer la…tapi rata2 ckp tak berbaloi pecah balik coz harga utk pecah balik nak ubah kedudukan tu dah macam harga buat baru…adoii haru btul la camni….

Last2 kami redha jer la…what to do…..

Komen aku :

Harga - ok jer
Kekemasan Kerja - biasa ja...coz tak ikut ukuran aku bagi...sinki aku skit kemek bila dipasang...tap pasang senget...pastu lubang saluran asal air di dinding tak ditutup dan kemungkinan serangga boleh keluar dari lubang tu masuk kabinet...lantai kabinet/tapak peti ais dibuat tak sampai 2 kaki lebar so tempat peti ais jadi sia2 coz nak letak peti ais xmuat...kaki peti ais akan terkeluar...
Ketepatan masa/service - service yang agak cerewet...dan tapak peti ais yg tertinggal tak buat..makan masa hampir 3 minggu baru datang nak buat balik...dengan alasan hujan la...ada kenduri kahwin bawah rumah la...terlupa la...hampeh!!!

So bagi aku kontaktor ni NOT RECOMMENDED!!!

This entry was posted on Monday, April 02, 2012 and is filed under , , . You can leave a response and follow any responses to this entry through the Subscribe to: Post Comments (Atom) .

15 comments

aduh.. sakit hati jugak kalu kena mcm ni ngan kontraktor. Sabar ye.Rumah kat mana ni? Saya pun berkira2 nak wat konkrit top.

Hi Syu...rumah sy di bdr tasik kesuma semenyih...mmg geram...tp dh buat nk wat cmne lagi...ni la sbb xleh nak monitor keja dorg sgt...ada anak kecik ssh skit asyik nangis je bl dgr mesin dorg wat keja tu...kl kita je sorg blh la nk tercongok tggu situ...hehe...

AYU...aishah nak tanya...bawah sinki ayu tu mmg diorg buat macam tu ke?..diorg tak pasang "bottle trip" tak tahu namenye...sbb selalunye plumber akan buat bende tu utk elakkan tersumbat...lagipun saluran nak masuk ke saluran longkang tu jauhkan....itu pendapat aishah...tapi cuba ayu tanye sesapa yg pakar babni...

Aishah...wak tu ckp bt cmni lagi senang...kl de mslh blh buka sendiri saluran tu tukar beli kt kedai...pastu saluran ke longkang tu dia tebuk tepi dinding trus masuk longkang...xmasuk saluran asal tu...tu la ayu pn xtau sgt bab yg ni...hubby pn xckp apa2...sbb wak tu ckp sumer benda akan direct masuk longkang tu...ntah la...

kalau terus ke longkang ok la...tapi aishah rase seeloknya ada bottle trip la..kalau tersumbat pun kat area tu....tapi takpe nanti aishah tunjuk kat suami..ok?..sbb takut mase akan dtg lain lak jadi...ok ayu...sbb kalau wak2 ni kene hati2 diorg ni nak cepat siap pastu nak duit je...

ok Aishah tq...apa2 info la...

ayu,,,husband saya kata ok..takde masalah..Alhamdulillahhh...:)

okeh...tq very much ;-)

Sy sampai skrg x puas hati dgb kc. Duk tps.. Grill wrought iron + kc. .rm9k. Grill tu dah x leh buat apa dah..ok2 jer..tp Kc mcm hampehhh..huhuh

Cemotet...awk buat dgn kontraktor mana tu?

saya duk tps2...ingt nk wat konkrit kabinet camni...selain wak parjo, awk leh recommend kontraktor lain x? nk cr yg murah2..budjet 1.5k tu cam ok je..

firdaus...mekasih jenguk blog saya...nanti sy cuba tanya jiran2 kt sini eh...tp kl yg murah2 ni sllnya indon la...xper ke...maaf la lambat reply..de baby baru xsempah nak jengah sini...

Ada tengok kat blog lain dia sangat puas hati buat table top dan tengok gambar memang kemas. Tapi harga dia untuk 12 kaki RM3k sahaja. Iaitu 1 kaki = RM250. Saya ada dapat offer 1 kaki RM140 itu pun saya ingat mahal. Bila dah minta orang lain buatkan ingat nak save cos katanya modal sekitar RM600 tapi hasil kerja masih perlu ditambahbaik. Pengajarannya kalau dah siap tek berkenan sama ada repair sendiri atau minta professional buat baru. Hmm... Saya reda atas ketentuan-Nya. Pasti ada hikmah disebaliknya.

hmm..pgalaman buat kc ni mmg saket ati. dah tmpah dgn satu kontractor cina ni tp servis teruk. mse blom byr semua boleh. gerammmmm..saketttt. nak cancle xbole sbb dh byr sparuh dr harge. sblom ni die kte kalo nk buat lubang hood carge rm250. ble dah byr ni die kte die amik mhl rm300 plak..saket ati x? sabtu ni diorg akan dtg psg..xtau la pe plak mslh nant.hrp2 sume ok..

Assalamualaikum & salam sejahtera... tumpang iklan... jika anda mahu buat table top or renovation boleh hubungi sy area lembah klang dan rawang 012 976 2663. Kami juga ada kelas G2 kontraktor. Terima kasih.

Post a Comment